fredag 25 januari 2013

Skjut apelsinen

Av Mikael Niemi. Efter att ha läst ett utdrag ut boken någon gång har jag funderat på att läsa den med någon klass. Men först måste jag ju givetvis läsa den själv så det gjorde jag igår. Jag skulle vilja säga att det här är en typisk Niemi-bok, lite småäckligt men bitvis väldigt rolig. I mitt minne fanns någon referens till skolskjutningar och i bland annat den här recensionen kan man läsa att Niemi inspirerats (det känns som fel ordval men får duga) av sådana.

Jag tror att många kan känna igen sig i boken, eller i alla fall i början med den obesvarade kärleken. Vännens föräldrar och vad som händer dem är nog också något som kan väcka diskussion. Min förhoppning över huvud taget är att boken ska göra det möjligt att ha roliga och meningsfulla boksamtal med klassen efter att de läst den.

Extra plus för att den är lätt- och snabbläst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar