måndag 18 februari 2013

Blodsugarna

Av Mikael Niemi. En obehaglig ungdomsbok det här. Fast på ett bra sätt, jag blir äcklad av den :-) Det är ingen överraskning när det kommer till Niemis böcker så jag var ju förberedd.

Matti, Simon och Malin råkar ut för en del obehagligheter i ren skräckfantasyanda (är det ens ett ord?).  Det jag tycker bäst om i hela boken är att den utspelar sig här hemma i Tornedalen och det är man ju inte allt för bortskämd med. Massor av saker känner jag igen och skrattar åt, släktfejder och mygg bland annat. Det allra roligaste är dock älgjägarna som går vilse och svär åt dem som frågar om det. Att en älgjägare går vilse är ju fullkomligt omöjligt och en sådan bekännelse skulle man inte kunna tvinga ur någon ens med tång tror jag. En höst gick jag med en hundförare (jag orkade inte sitta på pass) och han gick aldrig vilse. Ibland blev han dock tyst, spanade bland träden och bytte riktning rätt ofta...

Den som vill läsa en spännande ungdomsbok ska läsa den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar