fredag 1 februari 2013

Code Name Verity

Av Elizabeth Wein. Det här ska vara en ungdomsbok eller YA men jag får inte ihop det riktigt, den är allvarlig på ett sätt som sådana böcker inte brukar vara. Det gör absolut inget för min del men jag blev ändå lite förvånad över klassificeringen.

Boken utspelar sig alltså under andra världskriget där två brittiska tjejer jobbar åt flygvapnet eller någon slags civil variant (jag förstod ärligt talat inte riktigt skillnaden). Den ena flyger plan och den andra jobbar från början med radio och blir sedan spion. Båda hamnar i Frankrike men skiljs åt och upplever olika saker. 

Jag gillade att man fick historien ur två vinklar, båda tjejernas, sådant är alltid spännande tycker jag. Men jag tror att det är en orsak till att det tog länge för mig att läsa boken, det var först i andra delen som saker och ting klarnade. Den var obehaglig bitvis men bra ändå. Trevligt att läsa något krigiskt med tjejer/kvinnor i huvudrollerna.

En läsvärd bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar