onsdag 27 februari 2013

Handel med döden

Av Simon Kernick. Det här är någon slags amerikansk hårdkokt deckare som utspelar sig i London. Den senaste tiden har jag funderat på att läsa några deckare igen men det här var inte riktigt min typ av bok.

Den blir visserligen bättre och själva mysteriet tar ett tag för mig att lista ut vilket är trevligt. Men jag tycker att den är lite dåligt skriven, dialogen är på något sätt ensidig fast det är flera personen inblandade. På förlagets hemsida läste jag att någon recensent kallat den för korthuggen och det stämmer bra. Lite för korthuggen skulle jag vilja lägga till.

Lite fjantigt känns det också med en polis som tar lagen i egna händer. Hur ofta händer det egentligen? Dessutom känns huvudpersonen lite väl snusförnuftig. Som tur är hittade jag en Indridason på bokrean att kompensera med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar