torsdag 28 februari 2013

Laura, flickan från havet

Av hör och häpna Carolina Gynning. Den beskrivs som en spänningsroman på förlagets hemsida. Jag skulle vilja beskriva den som en dålig roman med potential till att bli en medioker spänningsroman med lite bearbetning.

Det här enäggstvillingsutbytet skulle kunna bli något riktigt spännande och häftigt. Ibland träffar man ju på tvillingar som är så lika att det är nästintill omöjligt att skilja dem åt, tänk vilka möjligheter det ger. För tvillingarna alltså. Den här boken är på väg att göra något intressant av det men det blir rätt platt och trist tyvärr. Särskilt slutet känns som ett magplask, det är ju där historien skulle kunna ta en verkligt intressant början känner jag men istället är det bara blanka papper.

Inte blir det bättre av att en del uppenbara faktafel finns med. Så vitt jag vet så användes inte bokstavsbetyg 1990 och vita frieserhästar existerar inte, så här ser de ut:

Rätt lång från att vara vita, bild lånad från Svenska frieserhästföreningen.

5 kommentarer:

  1. Åh! Tack för morgonens fniss:) Vet du jag har varit lite nyfiken på att läsa hennes böcker för hon är ju helt beundransvärt företagsam människa, Carolina Gynning. Plus att de har väl gjort en film på hennes andra bok redan? Men jag har svårt för faktafel så ska kanske läsa hennes andra bok istället kanske eller bara se filmen eftersom böckerna ändå befinner sig utanför min trygghetszon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller vänta här nu. Filmen kanske inte alls är baserad på en av hennes böcker nu ser jag. Hon spelar ju en av huvudrollsinnehavarna. Hemskt snurrigt det här...

      Radera
  2. Jag har en känsla av att Gynning inte tycker att det här med fakta är särskilt viktigt :-) Jag fattar inte riktigt hur det här med filmerna hänger ihop, hon verkar ju som du säger vara med men vad filmen baseras på fattar jag inte riktigt. Kanske är det ingen bok?

    Jag skulle nog om jag vara du satsa på att bara se filmen, det går ju fortare (mindre tidsslöseri om den inte är bra).

    SvaraRadera
  3. Hinner du med å läsa alla dessa böcker Emma :)

    SvaraRadera
  4. Jajjamän! Har några på lut som jag inte skrivit om ännu dessutom :-)

    SvaraRadera