torsdag 7 februari 2013

The Eternal Higlander

Av Hannah Howell och Lynsay Sands. Det här var alltså en av böckerna i min svulstiga beställning och det är även en rätt bra beskrivning av den här boken. Den innehåller precis det man väntar sig när man tittar på omslaget och vilka författarna är. De har alltså skrivit en del var, egentligen kan man säga att det är precis samma historia men på två lite olika sätt och med olika namn på karaktärerna.

Jag har läst Sands tidigare men inte Howell och det var rätt intressant att läsa båda på det här sättet. De följer ju mönstret till punkt och pricka men skiljer sig åt berättartekniskt på något sätt. Jag är ingen litteraturkritiker som brukar fundera särskilt mycket på sådant men nu märktes det tydligt. Kanske för att jag kunde historien och därför kunde lägga tid på att fundera över annat? Sands del av boken är nämligen bättre än Howells. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som skiljer dem åt men Sands halva är i alla fall roligare och har lite humor. Det känns lite som att hon har roligt när hon skriver till skillnad från sin kollega. Hon får med lite spännande detaljer som gör att mitt intresse hålls vid liv, det är trots allt inte givet vem det är som smyger omkring i slottet.

Lättsmält men stundtals lite väl magstark underhållning (med det menar jag alltså att det är lite väl mycket romantik).

1 kommentar: