onsdag 6 mars 2013

Ormfågel

Av Mats Wahl (jag har alltid problem med att komma ihåg var h:et ska vara). Jag läste den här boken eftersom jag funderar över vad sjuorna ska läsa för bok i slutet av terminen och den här finns som klassuppsättning nämligen.

Jag är lite kluven i frågan om den här passar sjuorna eller inte. Det skulle kunna bli fina diskussioner om hur man ska vara mot varandra i skolan och även på fritiden, hur klimatet på en skola bör vara och om hur det är på vår skola. Samtidigt finns det kanske de som skulle kunna ta boken på "fel" sätt, skratta på fel ställen så att säga. Då måste jag och kollegorna ha en plan för hur vi möter det. I värsta fall kan någon ge uttryck för åsikter om att det är häftigt och rätt att elda upp skolan och att det var rätt åt "teatertöntarna" att brinna inne. Det måste vi i sådana fall ha en bra plan för att följa upp.

En annan sak som i sådana fall också måste behandlar på ett någorlunda genomtänkt sätt är rektorns agerande. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om hon är fågel eller fisk. Det verkar som att hon bara vill sopa problemen under mattan samtidigt som det skulle kunna finnas en kärna av moral och arbetsvilja där längst in.

Någon som har läst den här boken med 13-åringar? Fungerade det? Jag tycker att boken är riktigt bra men funderar ändå på om den är lämplig eller inte. Kollega E vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar