onsdag 13 mars 2013

Rauta-antura

Av Antti Tuuri. Den här boken ingår i en serie där författaren skriver om sin släkt, som jag förstått det är det mamman släkt. Boken utspelar sig under fortsättningskriget där Finland strider mot Sovjet som tidigare varit en bundsförvant. Det här är inte min starka sida när det kommer till historia så jag ber om ursäkt om något är fel, jag är inte heller riktigt säker på vad allt kallas på svenska så jag kan ha blandat ihop. Mig spelar det inte så stor roll eftersom jag inte läste boken som information utan som skönlitteratur, däremot är jag rätt säker på att mycket är korrekt.

Boken handlar om hur soldaten Heikki skickas till Tornedalen, till sist får hans grupp (kompani?) i uppdrag att ta en grupp föredetta flickvänner till tycka soldater till Uleåborg för rättegång. Just det beskrivs på ett bra sätt, hur kvinnorna behandlas alltså. Det mesta med kriget beskrivs på ett bra sätt, med bra menar jag alltså realistiskt, seriöst och icke-romantiserande.  I övrigt gillar jag författarens stil, rak och lågmält humoristisk.

Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar