onsdag 3 april 2013

Noveller

För ett tag sedan fick jag fyra noveller från Novellix förlag. Jag har ju länge funderat på att läsa noveller men kommer mig aldrig för att göra det. Jag vet inte riktigt varför men nu var det alltså dags.

Först ut är Ravioli av Klas Östergren. Om alla noveller vore som den här så skulle jag nog läsa betydligt fler. Bara förklaringen till titeln är ju läsvärd, 96 burkar med ravioli. Under läsningen vill jag hela tiden få veta hur det går och det är inte för lätt att gissa sig till. Novellen känns jordnära och realistiskt på något vis, eller om det är språket som känns så? Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Hur som helst är den riktigt bra.

Nästa novell heter Mammalia och är skriven av Ulrika Kärnborg. Jag är glad att jag inte valde att börja med den här, då skulle nog ingen av novellerna bli läst. Det som stör mig mest är slutet, eller kanske det faktum att jag inte riktigt förstår slutet. Eldade hon upp konsthallen eller inte? Överlag känns det lite som att den här novellen nog hade fungerat bättre som roman istället så att allt hade kunnat få ta lite mer plats. Mona hade jag nämligen gärna läst mer om.

Då är det två kvar, hoppas att de är i stil med Ravioli :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar