måndag 13 maj 2013

Delirium

Av Lauren Oliver. Så här står det på bokens hemsida: They didn’t understand that once love -- the deliria -- blooms in your blood, there is no escaping its hold. Things are different now. 

Jag tycker att det är en rätt intressant vinkling av dystopitemat i ungdomslitteratur. Man har ju läst om skönhetsoperationer och personlighetstest vilket gjorde att det här kändes som en frisk fläkt faktiskt. Jag ska dessutom erkänna att jag ibland har svårt att hålla isär alla ungdomsdystopier, vem som heter vad och vilken katastrof som orsakat vad.

Eftersom det nu är förbjudet att bli förälskad så är det ju just vad huvudpersonen blir. I takt med att hon får reda på mer om sin egen familjs historia blir hon mer ifrågasättande av samhällssystemet. Boken är bra och bitvis rätt spännande, nästa del måste jag givetvis läsa!

1 kommentar:

  1. Har pillat på den här flera gånger i bokhandeln. Misstänker att jag kommer trilla dit snart :)

    SvaraRadera