onsdag 15 maj 2013

Dödsritten

Av Maggie Stiefvater. Jag känner en viss tveksamhet mot Stiefvater efter att ha läst Frost med flera eftersom de kändes lite för gulliga och släta. Men kollega E rekommenderade den här och det är ju faktiskt en häst på omslaget så jag läste den. Det ångrar jag inte, den är riktigt bra.

Stämningen i boken är lite grå och dyster men skapar en perfekt inramning för Scorpioloppet och det som händer runt omkring det. Händelserna skulle kunna utspela sig nästan när som helst och det tycker jag är riktigt häftigt. Det skulle kunna vara 50-tal likaväl som igår.

Det jag gillar allra mest är att hästarna är "rätt", de gör inga konstiga saker vid fel tillfällen eller sådant. Vattenhästarna är ju inte som andra hästar men det har ju sina orsaker och är inget som jag behöver störa mig på.

LÄS!

3 kommentarer: