torsdag 16 maj 2013

Layla

Av Jari Tervo. Tydligen har det varit mycket prat och hallå kring den här boken när den först kom ut. Jag fick den rekommenderad på bokhandeln och köpte den bara därför.

Jag förstår inte riktigt varför det varit så mycket prat om den. Man skulle kunna säga att det här är en annan version av Stjärnlösa nätter fast med lite fler personer och berättelser. Jag uppfattar Layla, kurd som gifts bort men hamnar i Finland på grund av människohandel, som huvudperson men så här i efterhand känns hennes del av boken som rätt liten. Dessutom är en del av karaktärerna, Layla inkluderad, som rätt platta och opersonliga. Mycket hade kunnat utvecklas väldigt mycket mer, kanske författaren hade tjänat på att kapa något och istället lägga mer energi på att beskriva Layla?

Jag måste nog läsa fler finska tidningar för att hänga med i debatten. När jag googlar lite så verkar det som att mycket av pratet har koncentrerat sig kring att finländare framställs som främlingsfientliga. Men det är ju trots allt bara en bok, det finns väl ingen som tror på att allt som står i en bok är sant?

Kuin luin tästä kirjaarviointia niin huomasin että kirjasta oli paljon puhetta kuin se julkaistiin. En oikein ymmärrä miksi, minun mielestä kirja ei ollut niin hyvä että puhetta pitäisi syntyä. Pitää katsoa taas googlesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar