torsdag 13 juni 2013

Gone

Av Michael Grant. Ytterligare en ungdomsdystopi. Upplägget påminner lite om The Dome, alla över 15 år försvinner och någon slags osynligt stängsel finns runt omkring staden och omgivande landsbygd. Barnen och ungdomarna måste alltså styra upp livet själva vilket visar sig innehålla en del konflikter och maktövertagande. Den påminner lite om den där TV-serien som gick när jag var 12-13 tror jag. Det är en pojke som ligger i koma och drömmer om en värld utan vuxna. Jag minns inte vad den heter men... Jag hittade: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Tribe_%28TV_series%29

Kollega E läste boken innan mig och hintade om att den hade en del Bibel-liknande drag så det färgade naturligtvis min läsning. Jag kan definitivt hålla med om det, vissa är rätt uppenbara som Mary men andra är lite mer av doldisar. Någon annan som har sett samma sak? Bara det inte blir allt för mycket kristen propaganda i de följande böckerna, för de kommer jag givetvis att vilja läsa. Har faktiskt nästa del liggande hemma i hyllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar