lördag 29 juni 2013

Hollywoodfruar och Chanser

Av Jackie Collins. Jag slår ihop de här två till ett inlägg, det är ju rätt mycket samma sak. Jag fick låna båda de här av kollega E:s svärmor när hon (svärnodern alltså) fick höra om mitt högländarläsande. Tyvärr tog jag ingen bild på böckerna, annat än den som finns på Hollywoodfruar i mitt sommarläsningsinlägg, så jag fick nöja mig med de här. Det är ju tyvärr inte lika roligt eftersom de jag läste har fina åttiotalsomslag.

I alla fall så tyckte jag bättre om Hollywoodfruar än Chanser. Chanser tog så lång tid på sig att komma igång att stora delar av boken passerat innan det hände något. Den ska vara först i en serie om Lucky Santangelo och kanske de andra är bättre.  Här får man följa hur Luckys pappa kommer till USA och hur
hon sedan växer upp. Lite spänning ibland men mest på slutet som sagt. Någo
som läst de andra delarna och har en åsikt?

Hollywoodfruar däremot var lite mer spännande ända från början. Där får man följa flera personer och så vävs det ihop på ett rätt snyggt sätt. Det känns dessutom som en rätt trovärdig beskrivning av Hollywood med fruar som måste hålla sig i trim och skådespelare som bara måste få en bra roll för att hålla sig kvar i rampljuset.

Framför allt är båda böckerna rätt roliga att läsa eftersom de inte är så gamla men ändå gamla. Fjärrstyrningsdosa till exempel är inget jag kommer ihåg, för mig har det alltid heter fjärrkontroll. Och ingen har mobiltelefon men däremot en telefonsvararservice.

Jag har fortsatt med min orientering i tantsnusket och har läst ett par Danielle Steel och inlägg om dem kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar