tisdag 4 juni 2013

Trackers

Av Deon Meyer. En bok jag köpte i panik på flygplatsen i Zürich på väg hem från Düsseldorf (ja, det var en omväg). Har aldrig läst något av författaren tidigare och mitt läsande kan absolut utvidgas till att omfatta Afrika.

Jag blev inte besviken, snarare tvärt om. Jag blev överraskad av att den var så väldigt bra. Jag kunde inte tidigt lista ut hur allt hängde ihop och vem som var "boven" vilket är ett stort plus (även om jag ju givetvis läste slutet tidigt men det är inte samma sak som att lista ut hur det ska gå). Flera historier och personers handlingar syddes ihop med hållbar och prydlig söm. Nu får det nog bli dags för en liten deckarperiod. Någon som har något tips?

Här finns författarens hemsida: www.deonmeyer.com, tydligen skriver han sina böcker på afrikaans och sedan översätts de.

2 kommentarer:

  1. Jag har läst alla Meyer som kommit på svenska hittills. Jag gillar dem alla men kanske tretton timmar var den bästa hittills. Han är intressant för att man lär sig så mycket om Sydafrika på köpet.

    SvaraRadera
  2. Alltså måste jag helt klart läsa fler av dem! Sydafrika är ju kanske annars något man mest hör negativa saker om på nyheterna så det var roligt att om andra sidor. Även om man som du säger lär sig mycket om landet, både positivt och negativt.

    SvaraRadera