lördag 6 juli 2013

Brev från Vietnam

Av Danielle Steel. Någon gång i tiden har jag sett en film eller TV-serie med samma namn och på något sätt fick jag för mig att den ursprungligen var en bok. Det är ju tur att jag har litterärt välbevandrade kollegor som kunde upplysa mig om att Danielle Steel var författaren. Lite tveksam blev jag ju då men jag gav den en chans. Den var mycket bättre än jag trodde. Så pass bra att jag faktiskt läst en och en halv till av Steel, de är dock inte lika bra tycker jag.

Den här handlar i alla fall om Paxton som tar sig iväg från sin stad i södern till västkusten för att plugga. Där träffar hon kärleken som sedan stupar i Vietnam vilket leder henne till en slags karriär som reporter i just Vietnam. Hur det slutar kan nog alla gissa. Men innan slutet så händer det rätt mycket intressant och det känns som att författaren faktiskt lagt ner lite tid på bakgrundsarbete vilket jag uppskattar. Någon som läst fler Steel än jag som kan tipsa om någon som är i stil med den här?

1 kommentar:

  1. Tyst Stolthet är lite liknande. Handlar om Hiroko (?) som kommer från Japan till USA och sen bryter andra världskriget ut och Pearl Harbour blir bombat. Har för mig att jag tyckte att den var bra :)

    SvaraRadera