torsdag 4 juli 2013

Offrad för hederns skull

Av Sengül Güvercile. Hittade den här i bokrummet på jobbet och tänkte att jag kan ge den en chans. Det bästa jag kan säga är väl att den är lättläst (tog ett par timmar att läsa för mig). Tyvärr känns den lite för mycket som en väldigt påhittad BOATS. Det mest intressanta är att den utspelar sig till största delen i Danmark, ett land som ju har fått mycket uppmärksamhet för invandringsfientliga åsikter.

Det finns mycket bra i boken som jag tycker hade kunnat behandlas mer som mammans handlande till exempel. Jag hade gärna velat veta vad som fick henne att inte stå på dotterns sida i konflikten. Dottern är alltså dotter i en turkisk familj och hon träffar en kille från fel sorts turkisk familj. Resten kan nog de flesta gissa sig till.

Tyvärr var den inte så intressant som jag hoppats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar