fredag 30 augusti 2013

Den odödliga Henrietta Lacks

Av Rebecca Skloot. Kollega E lånade mig den här för rätt länge sedan och jag förstår inte riktigt varför det tog så länge innan jag läste den. Den är väldigt intressant nämligen.

Tanken svindlar när jag tänker på hur mycket pengar som faktiskt tjänats på Henriettas celler, pengar som hennes barn och barnbarn hade kunnat ha enormt stor nytta av. Jag förstår inte riktigt hur forskarna har tänkt när de själva tjänat pengar på något som kanske inte riktigt tillhört dem. Eller jag förstår ju att det faktiskt kan räknas som "i mänsklighetens tjänst" och att vi alla faktiskt kan ha nytta av det (poliovaccin till exempel). Väldigt tudelat med andra ord.

Boken är riktigt bra och beskriver hur det hela gick till och tar även upp att tidsandan var annorlunda och att man inte tänkte på att celler från cellprov faktiskt kan vara något som provlämnaren ville vara med och bestämma över. Andra liknande fall tas också upp och lagstiftningen diskuteras. Jag är inte helt säker på hur lagstiftningen ser ut i Sverige och en jämförelse hade varit intressant.

Mycket intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar