onsdag 21 augusti 2013

Nästan hemma

Av Jean Kwok. På gymnaiset hade jag någon slags Kina-period och läste Vilda svanar och Red China Blues, efter det har väl det där asienintresset legat lite lågt men blossat upp ibland med Över näktergalens golv och annat. Därför är det väl inte så konstigt att den här boken fastnade i min hand under bokrean senast.

Kimberly flyttar till USA med sin mamma, de får hjälp med flytten av mammans syster och hamnar i någon slags skuld till henne. De får bo i en rivningshotad lägenhet och jobba fruktansvärt mycket i mosterns mans klädfabrik. Kimberly visar sig vara mycket duktig i skolan och lyckas senare komma in på en mycket fin skola (hon får stipendium) och tar sig vidare till universitetsstudier.

Jag tycker att boken är riktigt bra och eftersom jag är lärare så läser jag den lite med de glasögonen på. Kimberly försöker nämligen dölja de förhållanden hon kommer ifrån för lärarna, de har inte råd med de rätta kläderna och hon kan inte bjuda hem någon efter skolan. Samtidigt måste hon spela lite av en roll inför sin mamma, att det alltid går bra i skolan och att hon har vänner där. Det är ju faktiskt sådant som kan hända och det är intressant att läsa om hur det kan kännas för barnet. Överlag är ju den här sortens maskrosungeberättelser ofta intressanta och det här är inget undantag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar