fredag 23 augusti 2013

Svart himmel

Av Arnaldur Indridason. Island är alltid roligt att läsa om och de enda gångerna jag gör det är i princip när jag läser Indridasons böcker (så om någon har tips på annan islandslitteratur så tar jag tacksamt emot det).

Erlendur är bortrest även i den här boken och i stället får man följa Sigurdur. Sigurdur blir tillfrågad av sin svåger att hjälpa till med en utpressningssituation som svågern och frun råkat ut för. Det leder sedan till att det faktiskt blir en officiell polisutredning som Sigurdur egentligen inte kan delta i.

I alla fall så är boken som vanligt bra jag har nog aldrig blivit besviken på någon av Indridasons böcker när jag tänker efter, och spännande. Jag vill minnas att jag läste den i ett svep när jag var ledig, förmodligen regnade det eftersom jag annars hade varit upptagen med att delta i arbetslägret som varit hos oss under sommaren. Jag skulle kunna tänka mig att det här är en perfekt bok att läsa i höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar