måndag 9 september 2013

700 grammaa

Av Tuomas Kyrö. Det här är samma författare som skrivit de hysteriskt roliga Mielensäpahoittaja-böckerna. Som jag har förstått det är författaren väldigt idrottsintresserad och skrev boken efter någon sorts dopingskandal men jag är inte helt säker. Det kan även vara inspiration från när Wassberg slog Mieto i Lake Placid googlade jag mig fram till.

I alla fall så handlar det om två tvillingbröder där den ena så att säga lyckas i livet men inte den andra. Den andra tränar friidrott men slutar när han skaffar fru och barn. När yngsta barnet föds och nästan död lovar han att han ska hoppa längd över den magiska sjumetersgränsen. Nu är det ju tyvärr så att han inte fortsatt att träna under åren så det går lite dåligt och extrema metoder måste användas.

Jag skrattade väldigt mycket när jag läste boken, särskilt gillar jag det insprängda materialet som ska vara en pågående intervju med sonen. Om jag skulle jämföra boken med någon annan så skulle det vara En man som heter Ove. Väldigt roligt men med en rejäl underton av allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar