torsdag 19 september 2013

Blodsmagi

Av Tessa Gratton. Det här är nog inte en bok som jag själv skulle ha plockat ur hyllan men kollega E plockade den åt mig :-) Det är det här med magi som skulle ha stoppat mig vilket ju kan tyckas konstigt eftersom jag gärna läser fantasy. Men det här är ju inte den sorts fantasy som jag gillar med riddare, borgar och alver, det här är istället den sort som utspelar sig här och nu. Det är jag nog inte så vad vid helt enkelt.

Men den visade sig vara riktigt bra. En invändning har jag och det är att några smådjur får sätta livet till men sådant ingår ju ibland. Vissa av "de magiska" riterna känns lite fåniga men överlag är det riktigt spännande, Sillas föräldrar är döda och alla tror att det är pappan som dödat mamman för att sedan begå självmord. Silla är däremot säker på att så inte är fallet och försöker ta reda på hur det egentligen gått till.


2 kommentarer:

  1. Jag brukar inte gilla häxor, Harry potter är såklart ett undantag. Men blodsmagi var verkligen riktigt bra! Farlig förmåga är också en häx/magibok som jag gillade fast jag inte borde ;)

    SvaraRadera
  2. Då ska jag kolla upp Farlig förmåga :-)

    SvaraRadera