måndag 30 september 2013

Den svarta löparen

Av Kristina Appelqvist. I kölvattnet av bokmässan (som jag inte besökte i år heller) kämpar jag på med mina halvbra recensioner av det ena och det andra. Nu har turen kommit till Den svarta löparen. Jag fick låna boken av en kollega och tänkte att den verkade bra. Tyvärr var den inte så bra som jag hoppades. Den här romansen mellan universitetsrektorn och polisen känns lite för förutsägbar, har vi tur så kanske det händer något oväntat med den i kommande bok, det här är första delen i en serie.

Annars var det intressant och bra, spännande och jag gillade särskilt den historiska kopplingen med de arkeologiska utgrävningarna. Det blev en extra dimension så att säga. Jag har dock inte tagit reda på om det har hittats några schackpjäser i Varnhem men det är säkert möjligt. Lite ovanligt tycker jag att det är med att boken utspelar sig på ett universitet men efter min egen tid på ett universitet så kan jag absolut se att det kan hända både det ena och det andra där :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar