tisdag 17 september 2013

Förlåtelsen

Av Hanne-Vibeke Holst. Hanne-Vibeke kan jag än en gång konstatera är en av mina favoritförfattare. Det började under gymnasiet med Min mosters migrän (märkligt val att börja med kan jag tycka så här i efterhand) och har fortsatt med Kronprinsessan med flera. Den här hittade jag i en stor "sommarlåda" på Coop, jag hade helt missat den.

Jag läste några recensioner i dagstidningarnas nätupplagor och det var tudelade åsikter. En tyckte att den bara radade upp händelser som lika gärna hade kunnat delas upp på två böcker och en tyckte att den var riktigt bra när läsningen väl kom igång. Själv gillade jag den och läste nästan i ett svep även om det är kring 400 sidor. Jag skulle tro att en stor anledning till det är att jag är väldigt svag för historiska romaner och sådana där man får följa en familj i flera generationer vilket man får i den här boken. Andra världskriget är intressant men jag har inte läst så många böcker som utspelar sig under den tiden vilket den här gör eller i alla fall börjar i.

Det finns flera anledningar till att boken har titeln Förlåtelsen, det finns mer än en händelse eller agerande som skulle ha behövt få förlåtelse. Jag ser det lite som så att den tidigare generationen har glömt att be om förlåtelse vilket leder till att huvudpersonen Helena har svårt med relationen till sin dotter och inte heller ber om förlåtelse när det behövs. Slutet är väldigt oväntat och bra.

Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar