tisdag 3 september 2013

Monstrets dotter

Av Kristin Cashore. Jag läste Tankeläsaren någon gång förra året och tyckte mycket bra om den och har tänkt läsa den här under lång tid men det har inte blivit av. Ibland har den flimrat förbi på olika bokgbloggar och jag har varje gång tänkt -just ja, den ska jag ju läsa.  Så nu under sommaren när att läsa-högen hemma började verka tunn och jag tog mig i kragen och gick till bibblan igen så fastnade den i handen.

Det här är nog en av mina favoriter bland fantasy utgiven under senare tid (annars gillar jag ju Sagan om is och eld, Marion Zimmer-Bradleys serie om Avalon och Eddings böcker). Det enda jag inte riktigt förstår är att första boken är utgiven med två olika omslag, ett för ungdomar och ett för vuxna. Jag läste Marion Zimmer-Bradley som tonåring och har gjort det som vuxen också och ingen av gångerna har jag brytt mig särskilt mycket om omslaget. De andra delarna verkar dock bara finnas med ett omslag. Jag tror att mycket för att inte säga nästan alla fantasy är ålderslös, bara historien är bra så passar den nästan alla åldrar. Det enda som kanske krävs är läsvana eftersom mycket fantasy kommer i form av tegelstenar vilket Monstrets dotter inte är. Och ändå lyckas den pressa in massor med information, spänning och bra handling. Kanske den kan fungera som inkörsport till fantasy för den som är nyfiken? Samtidigt tror jag att den som redan är frälst kan ha lika stor behållning av boken (eller serien, jag har dock inte läst sista delen än).

Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar