fredag 11 oktober 2013

Bläckhjärta

Av Cornelia Funke. Tidigare var jag lite skeptisk till den här boken, jag vet inte riktigt varför. Det kan vara så att jag trodde att den skulle vara som Harry Potter som jag inte alls gillade. Nå jag gav den en chans ändå och det visade sig vara en bra chansning. Det var inte alls Harry Potter-varning på den, mer sagovarning men det har jag inget emot. Den påminner lite om Smaragdernas bok som jag läste förra året.

Meggie bor med sin pappa Mo som är bokbindare i ett litet hus. En kväll dyker det upp en märklig person på deras tröskel. Han varnar Mo för en person som heter Capricorn. Det blir början på en resa som tar Mo och Meggie först till den bokälskande mostern och vidare till den by som Capricorn helt tagit över. Jag vet inte riktigt var det hela utspelar sig men spontant gissar jag på någonstans i närheten av en fransk kuststräcka. Det kan vara de små byarna i bergen med uteserveringar och havet längre bort. Hur som helst så är det intressant att spekulera i. Över huvud taget är det en intressant historia för bokälskare, här får berättelser liv på ett helt oväntat sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar