torsdag 17 oktober 2013

Fru Marianne

Av Victoria Benedictsson. Tyvärr hittade jag ingen bild så det fick bli en bild från litteraturbankens sida där jag laddade ner boken. Någonstans har jag sett ett omslag med en bild ur TV-serien Fru Marianne men det kan jag inte hitta nu. Det här är helt klart nackdelen med att läsa e-böcker, vem vill se en egentagen bild på min dator?

Tillbaka till Marianne, jag vet inte riktigt när jag läste något av Victoria första gången. Det skulle ha kunnat vara på universitet men jag kommer inte ihåg. Däremot kommer jag ihåg att jag såg TV-serien när den gick (såg att den finns att köpa på DVD nu) och att jag gillade den. Jag brukar göra en liten uppgift om Victoria Benedictsson med någon klass varje år eftersom jag gillar hennes böcker och för att det är trevligt att läsa om någon svensk kvinnlig författare. För mig är hon alltid aktuell på något vis så när jag hittade Fru Marianne gratis på litteraturbanken tvekade jag inte alls att ladda ner den.

Det är en av få böcker som kan kallas för klassiker som faktiskt är lättläst och tidlös. Det är ju sådant som brukar anföras om den ena och den andra klassikern som jag inte alltid håller med om. Men nu är det alltså sant (kom ihåg att alla vet att lärare alltid har rätt) så jag rekommenderar den till alla som vill läsa en bra bok. Den innehåller lite av varje, familjerelationer, pengaproblem, beskrivningar av samhällets uppbyggnad och lite kärlek också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar