tisdag 5 november 2013

Shannaras ättlingar

Av Terry Brooks. Den här och nästföljande tre böcker i serien arvet från Shannara har bott i en gul plastpåse på mitt jobbskrivbord i kanske ett år eller så. Eftersom mitt skrivbord på något sätt alltid är fullbelamrat (fast alla elever faktiskt har varsin dator och jag inte har deras inlämningsuppgifter i fysisk form) så tyckte jag nu att det faktiskt var dags för lite läsning.

Jag är rätt säker på att jag någon gång för länge sedan börjat läsa den här boken men inte riktigt orkat igenom den (det var innan jag blev besatt av tanken på att böcker ju kan bli bättre mot slutet och att man alltid måste läsa ut dem). En del kändes bekant i början nämligen. Å andra sidan är det ju en väldigt klassisk fantasyhistoria så det kan ju vara därför jag kände igen den.

Bitvis var den lite långsam men ändå väldigt lättläst, språket är enkelt utan allt för mycket utsmyckningar. Givetvis är det en del kartor, platser och tidigare historier att hålla reda på men även för den ovane fantasyläsaren borde det gå att hänga med. Jag måste tag i nästa bok eftersom det här helt klart är en serie och den här första boken känns som bara en förrätt eller hur jag ska förklara det. Jag tror att allt kommer att ta än mer fart i nästa bok, och nästa och nästa :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar