måndag 11 november 2013

Vi måste sluta ses på det här sättet

Av Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck. Det bästa med den här boken är att jag inte kan sätta någon etikett eller liknande på den. Ja, jag kan ju beskriva den som rolig, bra, tänkvärd och liknande men jag kan inte säga att det är en ungdomsbok eller en vuxenbok eller ens en Young Adult-bok. Det tycker jag är trevligt, det verkar ju som att en del vuxna inte riktigt vill (eller kanske vågar) läsa ungdoms- eller YA-böcker vilket jag tycker är väldigt synd. Det finns ju massor med guldkorn där ute som man då missar. Kanske någon nu invänder med att detta absolut är en YA-bok och det kanske det är, det får man ju tycka om man vill. Men om en sådan etikett begränsar läsarkretsen så är det synd tycker jag eftersom den är så bra och på något sätt tidlös. Jag tycker att det är en ren slump att en av huvudpersonerna går på gymnasiet, hon hade lika väl kunnat jobba på ICA. Historien hade varit den samma ändå.

Det är nog första gången jag läser en sådan här författarsamarbetebok och jag ska erkänna att jag varit lite skeptisk. Jag har fått lite skriv snabbt och sälj mycket-vibbar av det men så är det inte med den här boken. Eller så vitt jag vet kan det ju ha varit tanken men det är absolut inget som märks, det är en riktigt bra och "rejäl" bok så ta och läs den genast!

3 kommentarer: