onsdag 8 januari 2014

2013

Nu när livet börjar återgå till det gamla vanliga efter alla helger tänkte jag för första gången göra någon slags summering med siffror över vad jag läst under 2013. Det är ju nämligen det första år jag faktiskt skrivit upp varenda en av de böcker jag läst.

Totalt har jag läst 108 böcker under 2013 (på goodreads fanns inte alla böcker med och jag orkade inte lägga till alla). Det känns som att jag läst ungefär lika många böcker som vanligt men det ska bli spännande att se hur många jag läser under 2014.

34 böcker var på engelska.

4 var på finska.

Om jag räknat rätt var alltså 70 böcker på svenska.

2 var seriealbum.

28 var delar ur olika serier (mer eller mindre löst sammanhängande).

12 var deckare.

28 klumpar jag ihop till romance (räknar in bland andra Jackie Collins, Sigge Stark och Charlaine Harris).

29 var ungdomsböcker eller young adult.

Det här var faktiskt rätt roligt och jag kommer att fortsätta med att skriva upp vilka böcker jag läser (fyra hittills för 2014). Men jag funderar på någon slags kodsystem eller någon separat lista över språk och kanske kategorier. Om någon vill dela med sig av tips så tar jag tacksamt emot det.

Om jag nu ska avlägga något löfte för 2014 så skulle det vara att läsa mer på finska och att läsa mer serier, får se hur det går.

3 kommentarer:

  1. Jag skriver ner i Pages datum, författare och titel och vilket betyg :) Sedan har jag ett Numbersdokument där jag skriver in månad för månad och sätter in vilken genre, manlig eller kvinnlig författare, betyg m.m
    Jag gjorde det för första gången 2013 och det var väldigt kul att se resultatet sedan nu i januari :)

    SvaraRadera
  2. Nu la jag till genre, språk och manlig/kvinnlig författare i mitt numbersdokument. Betyg är jag så dålig på så det skippar jag i år också :-)

    SvaraRadera
  3. Språk har jag också med och om det är en tegelsten :)

    SvaraRadera