torsdag 9 januari 2014

Den sista safarin

Av Deon Meyer. Min nya deckarförfattarfavorit! Den här utspelar sig innan Trackers (som jag läst tidigare) tror jag men det spelar ingen roll. Dessutom är jag ju bra på att läsa böcker i fel ordning.

Huvudpersonen är som i Trackers livvakten Lemmer. Han verkar lite bitter på det mesta och inte särskilt glad. Däremot är han bra på sitt jobb men kanske underskattar sig själv en aning. Den här gångne blir han anlitad för att hjälpa Emma Le Roux att hitta sin sedan länge försvunna bror. Hon tycker att hon sett honom på TV i samband med ett mord i Krügerparken. Det är spännande och välskrivet.

Särskilt gillar jag stilen som på något sätt förmedlar det sydafrikanska. Lite torrt men samtidigt mycket känslor. Nu har jag ju aldrig varit i Sydafrika men det är den uppfattning jag har.  Faktiskt tycker jag att översättaren lyckats bra med att förmedla känslan i språket. Jag läste Trackers på engelska och den innehöll en hel del ord på Afrikaans vilket jag saknar lite i den svenska översättningen. Jag vill gärna ha tips på fler bra böcker som utspelar sig i Sydafrika. Den som gillar deckare men är lite less på de svenska och engelska gråa och regniga varianterna borde läsa den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar