tisdag 21 januari 2014

Vänner för livet

Av Per Hagman. På förlagets hemsida står det om den här boken att det är en stor och provocerande kärleksroman. Jag fattar inte riktigt vad det är som är det provocerande. Innan jag läste boken tänkte jag att det är någon slags svår historia så det tog länge innan jag tog tag i den. När jag väl läste visade den sig inte alls vara svår utan rätt så lättläst och bra men provocerande det vet jag inte.

Jag tycker snarare att den bitvis är lite sorglig, att personerna är rätt så trasiga. Sophies mamma till exempel tycker jag är en trasig person som i sin tur har påverkat sin dotter åt det trasiga håller så att säga. Sophie provar både det ena och det andra på ett sätt som jag uppfattar att personer som har det jobbigt i livet ibland gör. Erik känns däremot lite mer glidande, han liksom bara följer med sitt liv utan att ta särskilt många beslut. Jag gillar böcker där man får följa flera olika personer och historier (Sagan om is och eld, Giganternas fall med flera) så bara det gör nog att jag gillar den här boken. Mot slutet binds de två historierna om Erik och Sophie ihop och det blir mer av en historia.

En bra bok helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar