fredag 10 januari 2014

Världens vinter

Av Ken Follett. Det här är andra delen i Ken Folletts serie om 1900-talet. Jag tyckte mycket om Giganternas fall som är första delen och hade höga förväntningar på den här. Jag tycker nog att de infriades. Även den här sträckläste jag till största delen helt utan att känna att den skulle vara lång och en tegelsten. Nu är det ju en tegelsten med sina strax över 800 sidor men den känns inte alls lång, snarare infann sig en viss besvikelse över att den redan tog slut när jag läst färdigt.

Det hade gått ett tag sedan jag läste Giganternas fall men det var inte alls svårt att hänga med i svängarna med de olika familjerna och personerna. Jag tycker att han lyckas väldigt bra med att väva ihop familjerna i de olika länderna på olika sätt, ibland träffar de varandra i oväntade situationer. Det är ingen person jag fastnar så där extra mycket för men familjerna i Storbritannien är nog de som fastnat mest så att säga. Kanske mest Ethel och hennes politiska engagemang.

Jag är ju historieintresserad och det gör ju att jag tycker om den här typen av böcker redan innan jag läst dem för det mesta. Ibland finns det ju saker som visar sig vara mindre historiskt korrekta och det kan vara mer eller mindre viktigt beroende på vilken slags bok det är. Det är är en sådan bok där det är viktigt men jag kan faktiskt inte påminna mig om något uppenbart faktafel. Jag är visserligen ingen 1900-talsexpert men jag tror att Follett gjort rätt omfattande research. Säkert är sanningen något töjd ibland för att passa berättelsen men det gör i sådana fall inget. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar