tisdag 25 februari 2014

Kätilö

Av Katja Kettu. Det här är en väldigt märklig bok på många sätt, språket upplevde jag bitvis som väldigt svårt (jag läste på finska) och helt ärligt så hängde jag inte alltid med i svängarna. Dialekten däremot begrep jag till skillnad från en del andra recensenter men det har ju sina geografiska skäl :-)

Huvudpersonen är en slags barnmorska som man får följa under andra världskriget i finska Lappland. Hon förälskar sig i en SS-officer som visar det sig senare har en faktiskt koppling eller relation till landet. Mycket får man reda på ju längre man läser i boken och det kan nog vara därför jag hade svårt att hänga med, eftersom språket var svårt tog det lång tid att läsa och det blev ännu mer hackigt så att säga.

Min moster tyckte att boken var rå och det kan jag nog hålla med om men å andra sidan är ju krig rått och hemskt så varför skulle inte en bok om krig vara det. En hel del av även det som kanske inte har direkt krigskoppling är rått men det är rätt typiskt finskt skulle jag vilja påstå, finsk litteratur är lite mer lidande än svensk om jag får generalisera så. Historieläraren i mig tyckte att det var väldigt intressant att läsa om händelser som utspelat sig väldigt nära mitt hem. Det känns liksom lite närmare än Pearl Harbor som ju faktiskt hör till samma historiska radda av händelser men utspelade sig väldigt mycket längre bort.

Här hittade jag en recension: http://www.svd.se/kultur/litteratur/karlek-som-undantagstillstand_8665526.svd

Minusta on vaikea sanoa mitä oikein pidin tästä kirjasta. Täti piti sitä raakana ja olen samaa mieltä mutta kirja ei minusta kuitenkaan ole huono. Kieli oli osittain vaikea (en lue niin paljon kuin pitäisi suomeksi niin se voi johtua siitä) mutta murre oli tuttua. Lukemisen arvoinen kuitenkin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar