tisdag 18 februari 2014

Mellan rött och svart

Av Jan Guillou. Det här är den tredje delen i serien Det stora århundradet. Jag skulle nog vilja säga att den är lika bra som de andra delarna. Det verkar vara måna som har tyckt att man lär sig mycket av att läsa de här böckerna, alltså om den tid då de utspelar sig, och det kan jag nog hålla med om. Jag har fått den uppfattningen att Guillou gör rätt mycket research innan han skriver och en hel del känner jag ju till själv sedan innan, jag har inte kollat upp om varenda lilla sak som är ny för mig är sann eller stämmer. Det tycker jag inte behövs, det är ju trots allt "bara" en roman och saker och ting behöver faktiskt inte vara sanna.

Någon recensent skrev att personerna i boken bara blir en slags streckgubbar som finns med för att illustrera de stora händelserna. Till viss del kan jag nog hålla med om det men jag vet inte om det gör så mycket. Det är klart att författaren passar på att blanda in Ådalen -31 och andra händelser, jag skulle kunna tänka mig att en del av tjusningen med att skriva en sådan här bok är att få med just så många händelser som möjligt. Jag är historieintresserad och har absolut ingenting emot det :-)

Läs, hela serien! Jag väntar på nästa bok nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar