onsdag 26 mars 2014

Foxfire. En tjejligas bekännelser.

Av Joyce Carol Oates. Oates tillhör ju en av mina favoriter och jag tyckte nog om den här boken också men det är inte den av Oates böcker som jag tycker bäst om.

Jag googlade lite snabbt efter vad andra tyckt om boken och hittade bland annat det här och jag måste hålla med om att boken nog passar bättre för en vuxen publik än som ungdomsbok (vilket den ju rekommenderas som). Den är rätt svår eller behandlar snarare svåra saker. Det är ju faktiskt relativt hemska saker som händer, tjejligan hämnas på flera personer som betett sig illa mot dem.

Jag kan även hålla med min kollega om att boken är lite rörig och att det är rätt trevligt att läsa om ett tjejgäng som är lika "illa" som killgängen. Det är ju faktiskt inte så ofta som det händer. Däremot kan jag ju tycka att båda sorternas gäng är lika illa men det är ju faktiskt så att killgängen oftast porträtteras i både böcker och film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar