torsdag 27 mars 2014

Skumtimmen

Av Johan Theorin. Det här är ett tips från min farmor och när jag började läsa upptäckte jag att jag redan läst den en gång. Jag vet inte riktigt när men det är några år sedan i alla fall. Den är väl värd en omläsning eftersom den är väldigt, väldigt bra. Precis den här typen av svenska deckare är de som jag gillar bäst, de utspelar sig på landet, är relativt vardagliga och poliser behöver inte stå i centrum för berättandet.

Här är det alltså Öland och farbrorn Gerlof som är drivande i spanandet efter barnbarnets mördare. Barnbarnet försvann och det blev aldrig klart vad som hänt och plötsligt får mamman Julia ett samtal av sin pappa Gerlof om att hon måste komma till Öland och nysta i sonens försvinnande. Jag har aldrig varit på Öland (jo förresten, en gång men jag kommer knappt ihåg det) och det är nog en av anledningarna till att jag gillar boken. Det är för mig en så pass annorlunda plats så bara det är spännande och det blir bara bättre av att det är Öland när det inte är turistsäsong. Det där lite melankoliska som på något vis sänker sig över alltihop när turisterna åkt hem. En del gotlandsdeckare spelar i samma liga :-)

Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar