onsdag 16 april 2014

A Discovery of Witches

Av Deborah Harkness. Jag hyser någon slags skepsis mot häxor i litteraturen, jag vet inte riktigt varför men kanske det är tonårshäxan Sabrina som avskräckt mig :-) Men den här boken skulle ju även innehålla en vampyr och den fick starka rekommendationer av kollega e så jag gav mig in i läsningen. Det är ju rätt många sidor och jag vill minnas att det var lite trögt i början men sedan tog det rejält med fart.

Jag gillar ju historia och det är ju en kittlande tanke att träffa på någon (vampyr i det här fallet) som levt länge och varit med om massor av världsomvälvande händelser. Diana Gabaldons serie om Clare som reser i tiden har ju lite av samma tjusning. Bokens häxhuvudperson är historikern Diana som kommer till Oxford för att forska och hittar ett sedan länge försvunnet manuskript, det drar till sig massor av trevliga och mindre trevliga typer (andra häxor, demoner och vampyrer). Av någon anledning känner sig vampyrMatthew manad att hjälpa och skydda henne och det kan man ju ana vart det leder. Jag retade mig en del på att Diana och Matthew faktiskt ju är vuxna personer men ändå "kan" de inte ha sex. Det blev på något sätt lite för tillrättalagt tycker jag särskilt med yogaträningen med i beräkningen.

I övrigt var boken riktigt bra och händelserik med mycket detaljer om historia och vetenskap (även om jag inte är rätt person att bedöma om det på något sätt har relevans eller inte, för själva berättelsen har det det i alla fall).  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar