torsdag 17 april 2014

Avgrundens änglar

Av Magnus Nordin. Så här till påsk passar det väl med en deckare och det här är dessutom en riktigt bra deckare. Vid närmare eftertanke har jag nog aldrig läst en dålig bok skriven av Magnus Nordin. På något sätt tilltalas jag av att flera av Nordins böcker utspelat sig åtminstone till viss del på skolor. Inte för att jag känner mig som någon slags mördarläraren (eller har sådana kollegor för den delen heller) utan för att det är en rätt spännande tanke att sådant händer på ett för mig så vardagligt ställe som en skola.

Dem här bokens händelser utspelar sig inte bara i skolan men det är en gymnasielärare och elever inblandade i både brott och lösning av andra brott. Flera flickor har försvunnit i staden och både polisen och andra som tar saken i egna händer försöker lösa fallen.  Som vanligt är det bra och obehagligt skrivet. Samtidigt är det "verkligt" och kanske inte så spektakulärt, det skulle kunna hända var som helst på riktigt. Jag skulle tro att det är just det som gör boken så bra. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar