tisdag 15 april 2014

Little House ett och två

Little House in the Big Woods av Laura Ingalls-Wilder. Det var som ofta min kollega som tipsade mig om den här serien. Självklart har jag sett något avsnitt på TV av serien samt tittat på den finska upplaga vi har på jobbet och funderat på läsning. Lite skeptisk var jag kanske innan eftersom jag tänkte att det bara skulle vara helylle-amerikanskt men det var det inte. Eller jo, det var det men inte på ett dåligt sätt. I den här boken bor familjen i den stora skogen i Wisconsin i ett hus som pappa Charles har byggt och man får följa med i det dagliga livet så att säga. Man skulle kunna se det lite om en instruktionsbok i hur man överlever i skogen och vad man måste göra vilken tid på året. När jag funderar på hur jag ska beskriva boken så är det ett ord som kommer upp i mitt huvud, nämligen rar. 
Nästa bok i serien heter Little House on the Prairie vilket väl är bekant för de flesta. Tydligen finns det en bok som heter Farmer Boy också men den verkar lite mer okänd i alla fall här i Sverige. Här bestämmer sig familjen för att flytta västerut och tar sitt bohag med sig och gör just det. Det blir en aning mer spännande nu, särskilt när hunden försvinner, men samtidigt fredligt och trevligt. Pappa Charles ger sig inte ut på krigsstigen mot indianer eller så, han bygger mestadels hus verkar det som. Jag undrar faktiskt lite över hur många hus han bygger genom serien så bara därför måste jag ju läsa resten vid tillfälle. Det fortsätter att vara rart och trevligt och faktiskt riktigt läsvärt även om man är vuxen tycker jag.

Och vem skulle inte vilja bo ett sådant här gulligt hus:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/3/34/Little_House_Wayside_replica.jpg/800px-Little_House_Wayside_replica.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar