tisdag 27 maj 2014

Om en Buick 8

Av Stephen King. Jag har ju börjat inse att Stephen King är rätt bra så jag fyndade den här på bokrean tidigare i år. Jag gillar den även om jag inte tyckte att den var särskilt skräckig eller obehaglig, vid några ställen är den lite äcklig men det är allt. Skräck är inget jag känner att jag behöver läsa så det är inte därför jag vidgar mina vyer med herr King utan mer för att Under the Dome var så väldigt bra.

Den här är i likhet med Under the Dome bra och utspelar sig i en liten relativt lantlig stad (är det någon slags tema i Kings böcker förresten?) på en polisstation. Det finns en redogörelse i boken över det amerikanska systemet med poliser och de här är state troopers som nog inte har någon svensk översättning eller motsvarighet, svenska poliser gör nog allt helt enkelt :-) Men bara den beskrivningen tillsammans med miljöbeskrivningen skapar hos mig en läslust och särskild stämning. Det går att känna värmen under sommardagarna och stämningen bland poliskollegorna.  Sådant gillar jag så ta och läs boken!


1 kommentar:

  1. Lantlig stad - jo, jag skulle nog säga att det är ett typiskt King-drag ;) Och framför allt att det utspelar sig i Maine :)

    SvaraRadera