måndag 12 maj 2014

Perfect och Unbelievable

Av Sara Shepard. Det är väl ingen som har missat Pretty Little Liars? TV-serien snurrar på var och varannan elevdator här på jobbet men det är inte fullt lika många som faktiskt läser böckerna. Lite synd tycker jag eftersom de absolut skulle fungera för många högstadie- och definitivt för gymnasieelever att läsa på engelska. Språket är inte jättesvårt (det går ju dessutom att slå upp ord om man behöver) och historien är så pass spännande att man vill läsa MER! 

Jag skulle i och för sig även vara glad om eleverna läste böckerna på svenska och jag har försökt få några att göra det. Problemet är bara att första delen försvunnit ur bokrummet och det är svårt att motivera någon att börja med tvåan. Å andra sidan tröstar jag mig med tanken på att någon kanske fått med sig ettan hem för att den var så bra och förtjänar att läsas flera gånger :-)

Oavsett läget så är böckerna bra och spännande, jag vill i alla fall fortsätta att läsa serien och en gång för alla få reda på vem A är. Här finns en wiki för den som vill fördjupa sig i alla snårigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar