onsdag 28 maj 2014

The Family Corleone

Av Ed Falco. Jag kommer ihåg att en av de första böckerna jag läste på engelska var klassikern The Godfather av Mario Puzo, den fanns hemma i bokhyllan och det tog lång tid att läsa den. Men den var väldigt bra, så bra så att det tog flera år innan jag faktiskt såg filmen. Tyvärr är det ju ofta som filmen inte infriar förväntningarna efter boken.

I The Family Corleone får man följa familjen innan händelserna i Gudfadern. Jag har förstått det som att boken baserar sig på ett manus som Puzo började skriva men inte fick färdigt. Man får chansen att följa Vito och hur han blir den ledarfigur han är i Gudfadern och bland det mer intressanta är hur Tom Hagen kom familjen så nära. Det är även en fin berättelse om den stora depressionen och hur livet var då för en invandrarfamilj.

Den som gillar Gudfadern måste absolut läsa den här boken. Jag gillar särskilt omslaget som har en annorlunda yta och relieftryck :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar