onsdag 4 juni 2014

Hermelinen

Av Lene Kaaberböl. Det här är andra delen i serien om Katriona. Som den tidigare boken är även den här lättläst och en ganska lagom version av fantasy. Huvudpersonen är i ett underläge och måste kämpa mot onda makter. Det jag gillar mest är att det är en tjej i huvudrollen (vilket verkar komma mer och mer inom fantasy nu tycker jag) som dessutom ska lära sig svärdskonst och annat som kanske annars är typiskt manligt.

En mysig bok som jag tror skulle passa som högläsningsbok i årskurs 5-6. Man börjar med första delen givetvis och fortsätter sedan. Även jag skulle nog ta mig igenom den här som högläsning eftersom den är såpass kort. Mitt problem är annars att jag hinner glömma bort att jag börjat läsa högt för någon klass och till sist är det för lite kvar av läsåret för att hinna färdigt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar