tisdag 26 augusti 2014

Kuvanveistäjän tytär

Eller Bildhuggarens dotter av Tove Jansson. Jag fick den här boken när jag fyllde år i våras men det dröjde ända till sommaren innan jag läste den. Passade bra när det nu är Tove Jansson-jubileum i år. Vi kommer att ha en temavecka på jobbet också, kanske delar ur den här boken faktiskt kunde passa där.

I vilket fall så är det här en trevlig och mysig bok. Det handlar om Toves barndom, föräldrarna, sommarstället och allt som rör sig i Toves huvud som barn. Det roligaste är att många av händelserna som finns med här även finns i en eller annan form i böckerna om Mumindalen. Eftersom jag inte läst alla böcker om Mumindalen så är det säkert flera saker jag missat som finns med i dem så nu måste jag ta tag i Mumindalsläsandet. Tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar