torsdag 25 september 2014

Brännpunkt läsförståelse

Jag hittade en intressant text om läsförståelse på Svenska dagbladets opinionssida som Johanna Linbäck och Johan Unenge står bakom. Rubriken tycker jag är väldigt tankeväckande, Om vi överger barnen i läsningen blir de aldrig vuxna. Skribenterna tar upp saker som att inte förstå en tidning, inte förstå vad ett anställningsavtal innebär och bland det viktigaste, inte förstå hur man röstar. För det är ju faktiskt så det kan bli om man inte läser och tränar sin läsning.

Även om datorer och IT numer kanske ses som det viktigaste att kunna och vara bekant med så bygger ju även det väldigt mycket på läsning. Tydligen har en särskild PISA-undersökning om datorer visat att Sverige ligger lågt även där, för att eleverna inte förstår vad de läser. Jag vet inte hur många gånger jag sagt just detta till kollegor, elever, föräldrar och andra intet ont anande människor. Bara för att vi har datorer kan vi inte sluta med läsningen. Däremot ska vi använda datorerna till att underlätta läsningen på alla sätt vi kan. Det finns ju oanade möjligheter med e-böcker och ljudböcker. Och när man kommit så långt att man kan läsa på något annat språk ökar utbudet av böcker explosionsartat i och med internet.

Jag blir ledsen när jag läser och hör om föräldrar som inte har tid med barnens läsläxa under de första skolåren, läs ett reklamblad om inte annat! Lite upprörd blir jag över kollegor som aldrig läser, alla lärare borde faktiskt göra det åtminstone någon gång. Att önska att alla föräldrar skulle läsa känner jag är lite väl ouppnåeligt så där bromsar jag mig själv.

Vad man ska göra för att få "alla" att förstå att läsningen är viktig har inte jag heller någon lösning på. Jag försöker dra mitt strå till stacken genom att välja så bra böcker som möjligt till mina elever, visa att jag själv läser (ja, det händer att jag har med en bok till lektionerna!) och till sist så köper jag av princip alltid böcker till barn i bekantskapskretsen när det är dags för presenter. Om vi alla gör något litet så bör läsvanan till sist öka.

Här finns brännpunkten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar