tisdag 23 september 2014

Konsten att vara kvinna

Av Caitlin Moran. Jag ligger som vanligt lite efter och läste den här först i somras. Jag vill minnas att jag köpte den på Akademibokhandeln i Birsta City på min enda semesterresa i somras. Tänka sig att en vända till Sollefteå-Sundsvall kan räknas som en semesterresa :-)

Tillbaka till boken då (den köptes tillsammans med två av Deon Meyer som pappa lade beslag på, måste nog åka och hämta dem) som det varit massor med skriverier om. Jag läste en del just efter att jag läst boken och helt uppenbart glömde jag skriva upp vad folk tyckte och vad jag tyckte om folks tyckande. Jag måste seriöst skapa någon slags system för recensionsskrivande (tips någon?).

I alla fall så tyckte jag om boken. Jag är feminist och läser alldeles för lite om det, ibland blir jag liksom handfallen i diskussioner så vässade argument vore bra. Nu vet jag inte riktigt om det här är den rätta boken för det men någonstans måste man ju börja. Till största delen är den rolig men ibland lite väl äcklig (jag är rätt känslig). Ibland kan jag tycka att det blir lite väl mycket av allt men hon har viktiga poänger om kläder, utseende och rättigheter. Här finns en recension och här finns en från feministbiblioteket. I den sista recensionen kan jag hålla med om kommentaren om att "har vi inte kommit längre än så här"? Hade det varit väldigt nytt och omskakande borde jag kommit ihåg mer än jag gör.

På feministbiblioteket hittar jag förresten ett inlägg om Hanne Vibeke-Holst som nog är min skrivande favoritfeminist. På gymnasiet (eller däromkring) läste jag hennes bok Min mosters migrän och jag minns fortfarande hur bra jag tyckte att den var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar