torsdag 4 september 2014

Kupoler av eld

Av David Eddings. Det är länge sedan jag läste något av Eddings men tidigare i sommar var det så dags igen. Jag har förstått att många tycker att Eddings böcker är en "sämre" form av fantasy och inget man ska läsa (ungefär så i alla fall) men jag minns att jag tyckte rätt bra om dem i tonåren så en chans till kan de ju få. Så finns ju dessutom den fördelen att om man fastnar i för Eddings så finns det massor av böcker och serier att läsa.

Kupoler av eld är första delen i Sagan om Tamuli. Riddar  Spjuthök är gift med drottning Ehlana och de har en dotter som dessutom är en slags gud återfödd som människa. De beger sig iväg för att hjälpa kejsaren av Tamuli som behöver hjälp med oroligheter i sitt land. Det är en rätt klassisk fantasyhistoria med något ont som ska bekämpas ur ett mindre underläge. Som vanligt med Eddings är det bitvis rätt roligt med en slags torr humor som jag gillar. Det är lättläst vilket är ett plus om man känner att man vill prova på fantasy. Det som är till nackdel är de ändlösa krigen för det är krig hela tiden och är det inte krig så är de mellan krig.

Jag gillar fantasy så jag kommer att ge Eddings några chanser till .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar