måndag 22 september 2014

Ruska

Bild lånad från flickr
I Finland är det populärt att göra en Ruskaretki på hösten för att se de fina färgerna i naturen. Ruska är alltså när löven på träden blir gula, röda och orangea på ett väldigt fint och häftigt sätt. Nu bor ju jag norrut och har inte så mycket erfarenhet av höst längre söderut så det kanske inte blir riktigt lika färgsprakande där, resorna går nämligen till Lappland. Så i helgen var det min tur att åka på en sådan resa men inte föranledd av att se de fina färgerna utan av den i Finland nordligaste westerntävlingen någonsin.

Under lördagens hemfärd kunde jag titta på färgerna och konstatera att det är mer färg än hemma. Eller så är det det faktum att terrängen är mer kuperad och därmed ser man mer :-) Jag bor ju i Norrbottens plattaste kommun och får inte riktigt det där häftiga intrycket av naturen och färgerna. Tyvärr hade jag ingen kamera så ni får hålla till godo med lånade bilder. Det är faktiskt rätt häftigt med färgerna och väl värt en resa. Jag var till Pyhätunturi men vid foten av fjället så att säga men det finns mycket att göra och uppleva om man är friluftsintresserad.

Av en ren tillfällighet bodde jag på samma går där den trefaldige travkungen Saran-Salama är född.
Bild lånad från Sukuposti


Med detta vill jag alltså säga att jag fortfarande harvar på med Wolf Hall vilket går väldigt, väldigt sakta. Måste nog låna om den igen, för tredje gången. Det är intressant men det går sakta att läsa den och jag förstår inte riktigt varför. Är det någon annan som läst och hur upplevde ni läsningen?

En sista Ruskabild:
Bild lånad från Flickr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar