fredag 12 september 2014

The Vanishing Game

Av Kate Kae Myers. Den här hittade jag på jobbet och tyckte att den verkade intressant. En kollega läste den innan mig och ansåg att den var bra men att slutet inte var jättebra. Jag måste hålla med om det, den var riktigt spännande i bästa ledtråds- och pusselstil. Själv är jag jättedålig på rebusar, ledtrådar och chiffer men tycker att det är intressant att läsa om (det var ungefär det som var behållningen med den annars hemska Da Vinci-koden).

Den här boken har massor med ledtrådar och sådant vilket bara det gör den spännande och läsvärd. Det blir inte för mycket ledtrådar (som i ovan nämnda Da Vinci-koden) och de som finns leder till något "vettigt" och de som följer dem far inte omkring i någon slags meningslös jakt på något som inte finns. Dessutom är själva historien kring ledtrådarna intressant och lagom mörk och eländig för att en hel del tonåringar ska uppskatta den (tror jag).  Jocelyn och Jack har nämligen vuxit upp i fosterhem till stor det. Ett fosterhem som kanske inte riktigt skulle tåla en närmare granskning. Där träffar de Noah som sedan hjälper Jocelyn att söka efter Jack när han försvunnit.

Boken är som sagt bra men slutet blev ett slags magplask. Men helhetsbedömningen blir ändå att det är en klart läsvärd bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar